Friday 22 March 2013

# 10 Selalu??

Persoalan: Apa pandangan anda tentang perkartaan "selalu"?


Sedang duduk bersendirian, terfikir sejenak tentang pengalaman lalu bersama rakan-rakan ketika berbual di rumah. Ketika itu, kami sedang bersiap untuk pergi bersarapan. Dalam kehidupan ini, ketika kita sedang menunggu seseorang sudah pasti ada berlakunya perbualan sesama sendiri. Aku masih ingat tentang perbualan tersebut iaitu perbualan diantara rakan aku ini.

Kodri   : Faizal, lama lagi kah?
Faizal  : Sabar lah dulu. Aku tengah bersiap ni..
Kodri   : Lama lagi ke?.
Faizal  : Sekejap la..
Kodri   : cepat sikit, budak ni ajak pergi makan.
Faizal  : Bila?
Kodri   : Selalu la..
Faizal  : Selalu?
      
     Perbualan di antara kedua rakanku ini telah menimbulkan keraguan di dalam diri Faizal ketika Kodri mengeluarkan perkataan "selalu". Di tempat anda, adakah perkataan "selalu" ini mempunyai banyak makna?

     Kodri yang berasal dari Pekan, Pahang. Kebiasaannya Kodri memang menggunakan perkataan "selalu" ini untuk membawa maksud;
  1. sekarang
  2. sentiasa
     Berdasarkan daripada perbualan Kodri bersama Faizal ini, Kodri menggunakan perkataan "selalu" untuk menunjukkan maksud sekarang. Faizal berasal dari negeri Selangor. Aku yakin bahawa di tempat beliau perkataan "selalu" ini hanya digunakan oleh beliau dan juga pemastautin negeri Selangor untuk membawa satu makna sahaja iaitu sentiasa. Disebabkan inilah kekeliruan antara Kodri dengan Faizal ini terbantut akibat kekeliruan yang timbul. Aku yakin masih banyak lagi perkataan "selalu" ini digunakan oleh pemastautin lain bagi merujuk makna yang lebih daripada satu makna.
    
       Melalui situasi yang berlaku ini dapat diperkatakan bahawa komunikasi antara pemastautin yang berlainan negeri memerlukan kita agar lebih berhati-hati dalam penggunaan bahasa. Kita sepatutnya mengambil tahu tentang sesuatu perkataan itu dan perlu menguasainya agar kefahaman maksud sesama kita terhasil.

No comments:

Post a Comment