Wednesday 27 March 2013

# 13 Belajar Dialek Kedah

Apa itu dialek?
      

Menurut pemahaman saya, dialek merupakan salah satu bahasa yang digunakan oleh penutur dalam sesebuah daerah. Antaranya seperti dialek Kedah, dialek Kelantan, dialek Negeri Sembilan dan sebagainya.

     Untuk penulisan blog pada kali ini, saya lebih berminat untuk berkongsi dengan anda semua tentang dialek Kedah. Saya antara penutur asli dialek Kedah yang menetap di daerah Yan.

     Di daerah Yan, setiap ungkapan atau perkataan yang disebut banyak diakhiri huruf konsonan pada sesuatu perkataan.

      Contohnya :
      1) [awak]     -  [hang]
      2) [mujur]    - [mujoq]
      3) [mudah]  - [senang]

     
Seterusnya, hujung perkataan yang diakhiri dengan konsonan "s" berubah menjadi geluncuran vokal "i" dan konsonan "h" dalam aspek sebutan.

     Contohnya :
     1) [beras]    -[beraih]
     2) [habis]     -[habih]
     3) [biras]     -[biraih]

    Penggunaan kata ganti nama diri

     Kata ganti nama diri pertama :  [saya], [aku]    - membawa maksud "saya" atau "aku"
     Kata ganti nama diri kedua :           [hang]        - membawa maksud "kamu" atau "awak"

No comments:

Post a Comment