Friday 15 March 2013

# 4 Mengenali dialek negeri Perak

  Entri kali ini saya berminat untuk menyentuh tentang dialek Perak khususnya di bahagian Perak tengah iaitu Bota. Ingin saya nyatakan disini bahawa ia amat menarik minat saya untuk berkongsi dengan pembaca mengenai loghat di daerah ini kerana pertuturan mereka amat pekat dengan dialek Perak ini.

  Tidak manis jika saya tidak mengaitkan dialek negeri ini untuk dikongsi kerana saya sekarang juga melanjutkan pengajian saya di negeri ini iaitu di UPSI, walaupun dialek di daerah selatan Perak ini lebih menjurus kepada dialek sebelah negeri Selangor dan Kuala Lumpur. 

  Di sini saya menyenaraikan beberapa perkataan yang saya peroleh iaitu perkataan (dialek) daerah Bota bersama maksudnya :


 • nyongket       – merayau
 • lengat            – loyang

 • meroloh        – tido

 • tak mandang – tak nampak
 • deghah         – cepat
 • tumpo           – mati
 • kulu kelo       – kehulur kehilir
 • hangat pijo   – panas terik
 • bachike         – makan
 • penyegan      – pemalas
 • segholoh       – jatuh ke bawah
 • tawor leysior – tawar (untuk mennyatakan rasa makanan)
 • toben             – tua
 • libang libu      - runsing



Sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment