Sunday 17 March 2013

# 8 Kelmarin dan Semalam?

Setiap masyarakat mempunyai kelainan pendapat tentang sesuatu perkataan. Perkara inilah yang ingin saya tekankan dalam entri kali ini. Perkara yang menjadi persoalannya ialah berkaitan dengan perkataan "kelmarin" dan "semalam." Kedua-dua perkataan ini membawa konsep waktu dan masa. Ada sesetengah masyarakat berpendapat "kelmarin" merupakan hari selepas daripada hari ini tetapi ada yang berpendapat bahawa "semalam" merupakan dua hari selepas hari ini atau juga dimaksudkan hari selepas daripada hari ini. Ketidakfahaman ini ditonjolkan oleh masyarakat yang berlainan negeri.

        Misalnya ia berlaku pada diri saya sendiri baru-baru ini dimana saya bertanyakan satu soalan kepada salah seorang rakan saya iaitu orang Johor sewaktu dia sedang mengemas rumah. Contohnya:


Saya : Bila kamu ambil motorsikal kamu itu?

Zamani : Saya mengambilnya semalam. 

        Selepas itu saya memahami maksudnya dia mengambil motorsikalnya sehari selepas hari ini tetapi dia menyatakan dia mengambilnya dua hari yang lepas.

        Saya kebingungan seketika. Selepas itu barulah saya faham maksud yang hendak disampaikan oleh rakan saya itu. Jelas sekali kedua-dua perkataan ini memiliki maksudnya yang tersendiri dimana masyarakat sebelah utara menggunakan perkataan "kelmarin" iaitu merujuk kepada hari selepas hari ini dan masyarakat sebelah selatan menggunakan perkataan "semalam" untuk menyatakan hari selepas hari ini atau dua hari yang lepas.

No comments:

Post a Comment