Sunday 17 March 2013

# 7 Kesalahan Ejaan

Assalamualaikum dan selamat petang. Kali ini saya ingin membicarakan tentang kesalahan ejaan yang biasa kita dengar malah kita juga selalu melihat kesalahan ejaan ini di sesuatu tempat. 


  Gambar yang pertama ini memperlihatkan kesalahan ejaan yang ditunjukkan pada papan tanda sebuah premis perniagaan. Kesalahan ejaannya ialah "istirahat" dan ejaan yang tepat ialah "istirehat".


 Gambar kedua pula menunjukkan satu papan tanda yang berada di kawasan pembentungan. Kesalahan ejaan yang terdapat pada apan tanda ini ialah "Logi". Satu lagi kesalahan mudah yang dilakukan oleh masyarakat kita ini. Perkataan yang paling tepat ialah "Loji". 


  Seterusnya ialah ditunjukkan kesalahan ejaan yang terdapat pada papan tanda sebuah klinik. "Kelinik" merupakan ejaan lama bahasa Melayu dan tidak lagi digunapakai pada masa kini. Ejaan yang sebetulnya ialah dengan mengugurkan huruf E dan menjadi "Klinik".


  Gambar yang terakhir juga berkaitan dengan ejaan lama bahasa Melayu. "Bilek" merupakan ejaan lama bahasa Melayu yang tidak lagi digunapakai pada masa kini, perkataan yang sepatutnya digunakan ialah "Bilik". Satu lagi kesalahan yang terdapat pada papan tanda ini ialah kesalahan maksud. Ini ditunjukkan melalui perkataan "Bilik" itu sendiri yang bermaksud tempat tidur. Jadi maksud papan tanda ini sudah terpesong dari maksud sebenar yang hendak disampaikan. Perkataan yang tepat untuk menunjukkan satu ruang untuk kaum wanita ini berwuduk ialah "Kawasan wuduk perempuan".

  Kesimpulannya, masyarakat Malaysia masih kurang kesedaran untuk membetulkan tahap ejaan mereka. Jika berlarutan sehingga pada masa akan datang, saya pasti golongan muda akan turut melakukan kesalahan ejaan contohnya semasa mereka membina sebuah karangan. Ayat bahasa Melayu akan menjadi semakin tidak gramatis serta kesalahan kecil yang mereka lakukan ini akan turut mengakibatkan maksud yang hendak mereka sampaikan kepada seseorang tidak akan tercapai. 

2 comments:

  1. Salam.. untuk gambar pertama. Memang ejaan tu betul.. istirahat bukan istirehat.. boleh rujuk kamus dewan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar. Rujuklah kamus bahasa. Dan jadikanlah merujuk kamus sebagai budaya.

      Delete