Tuesday 12 March 2013

# 3 Terlupa "Password"

Cuak, resah, gelisah dan sebagainya. Apakah itu? Sebenarnya ia adalah perasaan saya yang sedang saya alami tatkala ingin memuatkan entri yang ketiga ini. Semasa saya hendak membuka blog saya ini, saya terlupa    sesuatu iaitu "password" yang saya miliki. Di dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu bertapa gelabahnya saya rasa. Bukan apa, takut nanti saya kena bina semula blog ini. Bukankan buang masa namanya itu.

Berbalik kepada isi yang hendak saya sampaikan di sini iaitu berkaitan "password". Masyarakat hari ini khususnya masyarakat Melayu menurut pandangan saya amat lemah dalam pertuturan. Hal ini kerana mereka ini amat suka bertutur bahasa campur. Saya akui memang saya marah dengan mereka yang suka bercakap seperti itu. Contohnya "I nak pergi office tu kejap, awak tunggu dekat sini k".

Lebih molek jika mereka dapat bertutur dengan baik seperti ini "Saya mahu pergi ke pejabat sekejap, kamu tunggu dekat sini ya". Seperti saya juga yang sengaja membuat tajuk Terlupa "password" ini. Lebih elok jika kita dapat mengubahnya kepada "Terlupa kata kunci". Jika kita sebagai bangsa Melayu tidak memartabatkan bahasa kita sendiri, lama kelamaan ia akan lupus ditelan zaman.

No comments:

Post a Comment