Tuesday 5 March 2013

# 1 Penat!

Assalamualaikum dan selamat petang. Entri ini sepatutnya saya masukkan pada malam semalam lagi tetapi akibat kelas saya agak padat, petang ini dengan izin-Nya dapat saya menulis sedikit coretan yang berlaku pada hari semalam. Pada kebiasaan iaitu hari Isnin saya memang berasa sedikit kerana kepenatan kerana waktu kuliah di sebelah petang. Maklumlah waktu petang kan biasanya waktu untuk saya berehat.

  Mula kuliah pertama pada pukul 1.00 petang. Saya berasa amat malas untuk pergi ke kuliah kerana kebiasaannya waktu itu merupakan waktu rehat. Akibat desakan rakan-rakan kuliah yang mahu kelas dilakukan tiga jam sekaligus, maka pensyarah tersebut bersetuju untuk memulakan kuliah tepat jam tersebut.

  Hati mulai gelisah, pelbagai perasaan timbul di dalam hati. "Ah! Malas aku nak pi kelas", "Pasai apa waktu kelas start pada pukul 1? Emm.." Akibat desakan hati yang kuat, saya mula berfikir positif dan terus bersemangat untuk pergi ke kuliah.

 Di sini saya ingin tekakan bahawa kesalahan bahasa yang saya ujarkan iaitu perkataan 'pi' sepatutnya 'pergi'dan perkataan 'start' sepatutnya 'bermula'. Ini hanya sedikit contoh yang saya tunjukkan dan realitinya ramai masyarakat kita kini bertutur dalam bahasa rojak yang boleh merosakkan mutu bahasa itu sendiri iaitu bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment